2015-02-12

Bye bye PMS?!?

Jag har ÄNTLIGEN tagit tag i mina pms (eller det lär snarare vara pmds) problem! Jag har ju skrivit om dem under flera år och oftast har de ju bestått av irritation (smeknamn "Rivjärnet") vid ägglossning och blödighet när mensen satt igång. Det är en sak att bli lättirriterad, att bli sjuuukt sugen på choklad, att börja böla åt reklamfilm eller aldrig hitta nåt att ha på sig i garderoben. Men förra året liksom eskalerade allt. Eller om allt blev tydligare efter att min mens blivit regelbunden (jag har även pco)? Men pms:en hit me hard! Innan jul hade jag en två veckors period (från ägglossning tills mens) när jag var helt utslagen. Som en minidepression utan att jag hade något att vara deprimerad över. Att man blir apatisk och inte orkar göra någonting. Det börjar ju som att allt känns fel men man förstår inte varför. Och sedan går det liksom över på en natt och man glömmer hur det kändes. Men nu insåg jag att jag inte kan bli handikappad 1-2 veckor varje månad. Så efter påtryckningar av en av mina bästa kompisar som känt mig sen första klass så tvingade jag iväg mig till läkaren för att be om ssri (antidepressiva) mot pms-besvär. Efter en efterlysning på facebook visade det sig att de som kände igen sig i min problematik åt "Cipralex" eller "Premalex". Jag har läst på och det verkar vara samma innehåll... men Cirpalex är billigare ;-) Jag ska äta dem från ägglossning fram till mensen sätter igång. Vissa behöver bara äta dem en vecka. Jag har ännu inte känt någon skillnad men förhoppningsvis nästa månad. Så skönt det skulle vara med ett STABILT humör! 


PMS betyder att man får humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.
PMS är en förkortning på premenstruellt syndrom.
Vissa kan ha svår PMS. Då kallas det för PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. 


Symtom på PMS och PMDS

  • känner sig orolig och ångestfylld
  • får snabba humörsvängningar
  • lätt börjar gråta
  • känner mindre lust att hitta på saker
  • känner sig trött och får mindre energi
  • får svårare att sova
  • blir svullen i kroppen och särskilt över magen
  • känner av spänningar i brösten eller att de blir ömma
  • får huvudvärk
  • blir hungrigare än vanligt och sugen på sött.
PMS och PMDS brukar oftast börja tre till fyra dagar innan mensen och försvinna när mensen kommer. Men det kan också sitta i några dagar under mensen. Vissa har besvär även under ägglossningen. Det är ovanligt, men ibland kan PMS och PMDS pågå från ägglossningen fram till mensens start. Veckan efter mens har man oftast inga besvär.
PMS är troligen ärftligt. Har man en biologisk mamma som har PMS, är risken större att man själv får det.
Vissa kan få PMS redan i tonåren, men det är vanligast bland kvinnor som är över 30 år. För många blir PMS-besvären starkare om man har fött barn. När man kommer i klimakteriet och slutar få mens försvinner PMS.

PMDS påverkar hela tillvaron mycket och kan bland annat göra att man hamnar i konflikter eller att man vill vara ifred och undviker att umgås med andra. Om man har PMDS kan symtomen vara så svåra ett de liknar en depression eller ångestsjukdom. Skillnaden är att vid PMDS försvinner besvären nästan genast när mensen kommer igång.

Ovan fakta från http://www.1177.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar