2012-10-31

Hälsorapport... från Halloweenspöket

 
Hur hamnade jag på akuten?
Allt började egentligen måndagkväll när min chef (I love her!) ringde till mig för att påpeka att det INTE är normalt att jag inte kan andas utan att bli andfådd för minsta lilla och nu inte heller ser ordentligt. Eh... ja?!? Tänk att det ska krävas att någon annan bankar in lite vett i huvudet på en! Det är hennes förtjänst att jag tog mig först till akuttiden på vårdcentralen och sedan till akuten.
Men...
Låt mig säga att min husläkare inte kommer fortsätta vara min husläkare framöver. Han blev irriterad på mig för att jag kom dit och tog tid för alla akuta patienter i väntrummet när vi har en tid på fredag. Eh? Say what?!? Jag fick tvinga honom att ta ett diabetesprov trots att han sagt att han redan kollat det (i januari ja!). När vi förflyttade oss till ett annat rum för att kolla syremättnaden i blodet hängde jag inte med i hans takt.
- Kan du gå lite snabbare?
- NEJ! För det är ju det som är ett av mina problem. Jag orkar inte!

Otroligt!
Syremättnadsvärdet låg på 92% och tydligen ska det ligga på 97%. Så jag fick ta ett blodprov för att kolla så jag inte har en propp i lungan. Jag tjatade till mig att han skulle kolla kortisolvärdet. Men annars ville han inte göra nåt utan prata om det på fredag.
Så då åkte jag till akuten. För i MIN VÄRLD är synproblem (som inte beror på att ändra glasögonstyrka) allvarliga. Dimsyn. Ljuskänslighet. Svårt att fokusera. Ont bakom ögonen. Ont i huvdet.
Jag har liksom vant mig vid ett allmäntillstånd av att inte riktigt orka andas, att bli andfådd av minsta lilla anstängning och att behöva vila innan/efter jag gjort nåt (kul). Och jag har förstått att det inte syns/uppfattas hur jag mår. Jag antar jag är kul när jag klagar (jag måste ha en sjukdom av att jag måste göra humor av allt?!?). Eller inte klagar tillräckligt. Men jag vill liksom inte vara neggo och klaga hela tiden. För mitt liv är ju kul och det klagar jag inte på. Det är bara den där lilla grejen som kallas hälsan. Eller ohälsan.
Som tur var tog akuten på Karolinska mig på allvar. Jag fick komma in snabbt och fick träffa en sköterska som tog blodtryck (högt), ekg (normalt) och lite blodprover (normala). Sedan fick jag träffa en läkare som också konsulterade en kollega gällande mig. Och sedan fick jag ta ytterligare blodprover (normala).
Allt som allt var jag där i typ 8 timmar. Jag kanske (jag borde)  talat om vart jag var. Jag vet inte varför jag funkar så. När jag väl tar mig själv på så stort allvar att jag tar mig till akuten kanske jag borde inse allvaret och också meddela familj om att jag är där. Antar jag inte vill oroa nån annan? Istället halvsov jag på min brits.
När jag väl blev utskriven så var tipsen från läkaren att;
-Du är så spänd att du borde gå på massage (naprapattid inbokat imorgon!)
-Plöj vårdcentralerna om du inte är nöjd med din husläkare.
-Ja, be om remiss till endokrin.
-Tänk på att sova ordentligt, äta bra, röra på dig.
Så....
Idag har jag samlat ammunition om vad jag ska be husläkaren om på fredag (innan han får kicken av mig och jag byter vårdcentral).
Jag har fått tips från både bror och svägerska om vad en naprapat/massör kan åstakomma gällande andning och syn och om det botar en åkomma så är jag evigt tacksam.
Jag har skaffat mig två admins till Fancy Fatshion för att kunna ta en paus och få vila från det "jobbet".
Jag vill inte sjukskrivas! Så jag kan inte köra på i samma tempo och på samma sätt nu när jag mår så här. Och om jag glömmer bort mig själv och lägger i gasen igen kan ni väl påminna mig??!

Kram Halloweenspöket
 

15 kommentarer:

  1. Hej Frida

    Tråkigt att höra att du inte mår bra. :(

    Du, inte för att det är någon universallösning, men med tanke på vad de skriver i media just nu och att det drabbat minst tre personer jag känner.... Borrelia?

    Dina symptom låter väldigt lika - nedstämdhet, depression, gigantisk trötthet, andfåddhet, viss yrsel etc.

    Och ingen av de ter jag känner visste ens om att de hade fått ett fästingbett. Eftersom de inte märkte det gick de skitlänge med Borrelian och blev rejält sjuka av det - med samma symptomer som du har.

    Testet är jätteenkelt och billigt och är det Borrelia är det lätt botat med anibiotika. Jag menar, det är väl värt att testa det. Om inte så för att utesluta det.

    Enda problemet kan vara att få läkaren att testa det då de ofta är skeptiska... Man får stå på sig helt enkelt. :)

    Vad det än är hoppas jag att de hittar det snabbt och att du blir frisk snart.

    mvh

    SvaraRadera
  2. Katja från Luleå2012-11-01 07:33

    Hej Frida

    Inte kul att du mår dåligt igen.
    Kan du inte ta med dig någon på besöket hos husläkaren? Det brukar göra att de är lite mer medgörliga.

    många kramar

    SvaraRadera
  3. Tack fina ni!
    Rebecca, jag har testat borelia förra året men det visade inte något.
    Katja, bra tanke!
    Kram på er

    SvaraRadera
  4. Jag är så tacksam för att folk kommer med förslag på vad det kan vara och vad jag ska testa. Ska ändå be läkaren ta borelia igen! Kram

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att du mår dåligt! Du känner inte mig, jag är med i gruppen på facebook men inte jätteaktivt.
    Ville bara skriva att borrelia inte alltid syns i blodet. Ibland måste man göra ryggmärgsprov för att hitta det. Gjorde ett själv för ett tag sedan. Just för borrelia, bland annat.
    Jag hoppas dom hittar vad som felas dig.

    Ta vara på dig. Lina

    SvaraRadera
  6. Tack fina Lina! Hoppas du också blir pigg snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet att jag gärna går med dig :).

      Radera
  7. Hej, jag tycker du ska kolla upp sjukdomar som har med sköldkörteln att göra!! De två vanligaste sjukdomstillstånden är Hypertyreos eller dess motsvarighet hypotyeros. Googla och läs på om detta, gärna på flera sidor då vissa kan ha bristande info. Om man har problem med sköldkörteln ser dem det oftast med hjälp av ett blodprov, man skall då ligga inom vissa värden. Viktigt att dock att veta att även om du ligger innanför dessa värden (oftast då precis innanför) så kan du ändå ha en dåligt fungerande körtel. Hoppas du hittar anledningen till att du mår dåligt, skickar en massa krya på dig kramar//Rosita

    SvaraRadera
  8. Tack Rosita, jag har hypotyreos så jag har trott att alla mina symptom beror på det. Men när ökning av levaxindosen inte förbättrar mitt mående så måste det ju vara något annat också? Eller... Många tankar. Men blir så rörd över alla ni som tar er tid att tipsa mig. Tusen tusen tack

    SvaraRadera
  9. Men vad F-N då! Husläkarj-n borde inte få jobba som läkare "Kan du gå lite snabbare?" Ett SKÄMT ju! Har nominerat dig på min blogg till "bloggar som förtjänar era klick" :-) KRAAAAAM!

    SvaraRadera
  10. Oh, tack Åsa. Kom på att jag måste uppdatera dig i min blogglist :-) Kraaaam

    SvaraRadera
  11. Hoppas dom kan hitta vad det är. Vill att min älskade Frida ska ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Jag vill ha ork att åka och hälsa på dig!!!
      Puss

      Radera
  12. Hoppas de hittar vad som felas med dig. Styrkekramar från mig.

    Så klart kan det vara mycket men jag hade samma symtomer för ett par år sedan och gick och kollade blodtryck och hade mig men de hittade inget fel på mig. Visade sig vara stress. Mina symtomer var ångestattacker. Enligt min läkare, som för övrigt var en väldigt förstående kvinna, sa att ångestattacker är så olika från person till person.

    Hon rekommenderade faktist sex om man har möjlighet till det... haha! hur konstigt det än låter så beror ångestattacker på obalans i kemikalier i hjärnan och av sex så höjdes dessa nivåer tydligen. Sen gick jag även en KBT-behandling och skaffade ett KK och det hjälpte.

    Hoppas du får den hjälp du behöver. Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ÄR stressad. Men jag är inte så stressad att jag har hjärtklappning eller panikångest. Men jag hade såna symptom innan jag blev sjukskriven förra året. Så jag vet hur farlig bov stressen är! Och man blir ju mer stressad av att inte må bra!!

      Och bra tips med sex. När jag gick i terapi för några år sen fick jag också tips att hitta en KK för jag blev lugnare när jag fått ligga. Haha. Sant! Men nu är grejen att ska man ligga så;
      1. hitta nån
      2. orka raka benen och såna tjejjiga grejer
      3. orka kyssas utan att tappa andan
      4. för att inte tala om att orka röra på sig under sex.

      Men jag tyckte naprapaten gjorde under så jag kanske kan börja med att betala en snygg kille att tortera mig med hård kroppskontakt????

      Kram

      Radera