2012-03-14

Möten med det förflutna

En gammal kollega från 1900-talet (roligt att skriva så) bjöd ut mig på lunch. 
Min första tanke: KUUUUL!!!
Min andra tanke: FAAAAN!!! Jag har ju gått upp 20 kilo i vikt. Eller är det 25?
Min tredje tanke: Hur döljer jag det???
Ja, ni kanske redan räknat ut att det var en MANLIG kollega ;-)

Jag tror inte jag är ensam om att alltid känna den spontana "vad-har-jag-gått-upp-i-vikt-sen-sist-paniken". Som att folk skulle bli CHOCKADE över att jag blivit TJOCKARE. Kanske besvikna. Oftast tror jag inte folk tänker på det. I alla fall inte det manliga släktet.

Kommer ihåg ett gruppsamtal vi hade på Stockholms Centrum För Ätstörningar. Vi pratade om hur obekväma vi var med att visa oss avklädda. Jag hade verkligen panik med tanken på att göra killar besvikna när jag tog av med kläderna och han/de upptäckte... tada... att jag var tjock! Jag kommer ihåg hur Bettan sa "Men tror du inte redan man förstått att du är överviktig"?
Eh... nej?

Och... lunchen blev trevlig oavsett vad jag väger nu :-)

3 kommentarer:

  1. Hög igenkänningsfaktor på den! :)

    Jag personligen brukar alltid "outa" mig redan tidigt i samtalet och säga att jag är tjock (och trivs med det). Då känner jag mig trygg med att veta att de vet att jag vet och att de inte behöver säga "åh nej, du är inte tjock, du är jättefin" när jag säger att jag är tjock. :)

    Sen om jag ska hobbyanalysera lite så tänker jag att det här har mycket att göra med den starka kopplingen mellan smal och lycklig/lyckad. Man vill inte att folk ska tänka att man är misslyckad och därmed tjock.

    SvaraRadera
  2. Fina Frida, jag vill bara säga att glöm inte att du är gorgeous!!! Kom ihåg vad du gjorde för en annan väninna när hon kände sig osäker på sig själv, du skickade en bild på vilken hon var fantastisk och du vet att det finns många bildbevis på hur fantastisk du är ;). Piss puss

    SvaraRadera
  3. Tack Pralinen!

    Anna, "Då känner jag mig trygg med att veta att de vet att jag vet". Hilarious. Varför är man sån :-) Tur man inte är ensam!!!!

    Kram på er

    SvaraRadera