2012-03-22

Call me pumpkin!

Credda den som creddas bör! Så tack Camilla för att du bjöd mig på din "paradrätt" med butternut pumpkin/squasch när du hälsade på! Jag har lagat rätten tre gånger redan och fler lär det bli. Pumpa och gröna linser är min nya grej! Mums! För att inte tala om ugnsrostade vitlöksklyftor!

PÅ BEGÄRAN: HOW 2 DO IT

1 Butternut squash/pumpa (fråga i affären)
Skölj, klyfta pumpan (6-8 delar på längden) och gröp ur kärnorna. 
Lägg i ugnsfast form och ha på olivolja, salt, peppar, timjan.
Gillar du vitlök släng in ett par hela vitlöksklyftor i formen också!
 Rosta i ugn ca 175 grader i trekvart.
Vänd gärna bitarna så de får jämn färg och blir mjuka 
(men INTE så mjuka så de faller sönder!).

Under tiden kokar du gröna linser (står på paketet hur man gör ;-)
Koka med valfri buljongtärning för lite extra smak.
Linserna blandas sen med fetaost, soltorkad tomat och salladsmix 
(köp en färdig påse så det blir enkelt vettja)
Och så på med lite balsamico och flingsalt!
ENJOY!
"Butternutpumpa, även butternutsquash, är en variant av arten Cucurbita moschata. Smaken är söt och nötig, liknande pumpans. Skalet är gult och fruktköttet orange. När den är mogen blir fruktköttet allt mer mörkorange, sötare och fylligare. Fruktköttet kan användas i många olika maträtter, såsom soppor, grytor, bröd och muffins."

4 kommentarer:

  1. Jamen visst ar den varldens godaste! Och vad kul att du lagat den fler ganger. Kan ocksa andras med t.ex. ugnsbakade rodbetor istallet,ellet getost istallet for feta. Men har du glomt strimlade soltorgake tomater?? Ett maste!
    Och tusen tack for senast forresten, ahde mycket trevligt, soff-hang var precis vad jag behovde. Hej pa dej och stor kram

    SvaraRadera
  2. Ehhrrr....jag maste nog borja korrekturlasa mina inlagg, soltorkade (tomater) skulle det sta, resten av felstavningarna gar nog att lista ut...

    SvaraRadera
  3. Jag vill ha recept, det ser dödsgott ut det där! Vi brukar ju ha samma smak, så det lär bli min favvo också.

    SvaraRadera
  4. Kan man fa recept? XXX

    SvaraRadera