2011-12-27

"hej då, julfett"????

Jag fick ett infomail från tidningen iform (prenumererade på några nummer för några år sen för att få nån produkt på köpet). Deras rubrik fick mig att dra på munnen. ”Hej då, julfett”. Om det nu var så lätt. Mitt "fett" kommer knappast från julmaten, skinka är väl ganska magert? ;-)
Innan jul fick jag chansen att träffa två läkarstudenter (en sjukgymnast och en psykolog) via stressmottagningen som gjorde ett slutarbete om… mig! Våra samtal koncentrerades kring sömn och jag fick en del verktyg och också en insikt om att ”Nej, jag har inte provat ALLT”. Vi kom in på det här med fysisk aktivitet och speciellt sjukgymnasten tyckte att det var viktigt att röra på sig senast fyra timmar innan sänggående. Så att kroppen blir trött för att den inte inser att det är någon skillnad på att sitta i tv-soffan och röra sig till sovrummet. Jag var väldigt ärlig med att jag inte gillar fysisk aktivitet.
Jag är lat.
Jag förstår inte varför man ska göra saker som gör ont i kroppen.
Jag gillar den motion som inte känns som motion (promenader, yoga).
Och sen kom den STORA insikten… jag har alltid använt fysisk aktivitet för att SE BRA UT aldrig för att MÅ BRA!
Jag tror jag kopplar ihop det med mina (tidigare) ätstörningsproblem. Typ ”rör på dig värdelösa tjockis annars kommer ingen tycka du är snygg”.
Man kan säga att den polletten trillade ner. Hårt!
Och det är ju först när man inser och accepterar som man kan göra en ev. förändring.
Mot ett mer fysiskt liv för hälsan och inre fridens skull????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar