2010-01-27

"Du börjar bli äldre"

Angående ålder...

Goda råd/sanningar är ingenting jag vill ha 08.30 på morgonen när jag kommer till jobbet (om jag inte bett om tough love så klart!). Knappast något solskenshumör. Jag är ju knappt vaken då.
Men det var ändå då, antagligen av ren omtanke, min kära kollega försökte övertala mig (på ett ganska påstridigt sätt) att börja träna för att jag är sjuk "så ofta" (och fet jämnt???). "Du börjar bli äldre!"

I know!
I hear her!
Jag borde träna!
Jag tänker på att träna!
Typ all the fucking time! !


Min kollega är en fd Miss Hawain Tropic modell och jag tror (I dont know?) aldrig att hon kämpat med övervikt. Hon erkände att hon inte tyckte det var kul att träna i början men att hon gör det för hon mår så mycket bättre då.
Hon har ju ingen aning om att jag varit vaken halva natten och bölat järnet till sista avsnittet av Biggest Loser. Att jag kände mig både peppad till träning, sorgsen och arg på mig själv. Ville skrika, sparka, slåss! För att jag känner mig fetare än fetast och får FET ångest över att jag inte gör något åt det. Och käkade glass istället!
(Jag.vet.vansinnigt.gammalt.beteende!).
Och att hennes tips får mitt inre att bli till ett vulkanutbrott. Som blir till ett skämtsamt erkännande högt om att jag har en motionscykel hemma - som jag inte använder!


Ska till läkaren om tre veckor och kolla knakande knät och mina förbannade hälsporrefötter. Fingers crossed! För promenader är ju faktiskt en motionsform (som inte känns som motion) som till och med jag klarar av!
Nåt måste göras.
Och det funkar inte längre att tänka "imorgon"...

12 kommentarer:

  1. promenad är motion som till och med lata jag klarat av. fick ryck i våras efter en innesittarvinter och började promenera. köpte en stegräknare o började gå 10 000 steg om dagen, och det har fått mig o må sååå mkt bättre.

    jag lyssnar på ljudbok när jag går, lämnar mobilen hemma och bara är jag en stund. det är sällan man faktiskt är det, o det är himla skönt. så det är mitt tips till dig :)

    det går! :) *pepp*

    SvaraRadera
  2. Taaaack för PEPP!
    Jag TROR dig!!!
    Jag fick värsta promenera-efter-jobbet-varje-dag-period för typ två år sedan. Peppad av en annan kollega som motionerade så. Men jag gick på kullerstenar i Gamla Stan i helt FEL skor. Tror det var så jag fick min hälsporre (i kombo med övervikt så klart). Hälsporre är verkligen djävulens påfund! Och jag är dåliga-ursäkterna-till-att-inte-röra-på-mig-mästarinna???? ;-)
    Ljudböcker har jag faktiskt aldrig testat. Vet inte varför? Men ska absolut görat!
    Stor kram
    PS: Hur hittade du min blogg? Ska spana in din blogg ordentligt ikväll! Nyfiken i en strut!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag känner igen mig! Synd att vi inte bor nära varandra för då kunde vi ha knatat på tillsammans. Attans den som ger sig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Precis! Å tack så mucha! ;-)

    Dagens jobbsituation:
    Stå i köket på jobbet och värma sin Kelda Thaisoppa och få reda på att den var lowcarb/lowcal/nåtsånt av Alexander Bard. Haha.
    Jag som åt den för att värma mig efter mina lunchärenden och ingenting annat.
    Jag hade på mig min klänning med cupcakes.
    Båda tyckte soppan var god.

    SvaraRadera
  5. åh frida! Jag känner igen alla dom där känslorna när en redan smal person säger nåt sånt till en. Min kompis från högstadiet, har ingensomhelst empati för mitt fett, hon fattar inte hur det är att HA fettet. Hon kan säga: "annika, är det inte dags att börja röra dej lite (och dessutom PETA med ett finger i mitt fett)!!!!" "jag börjar också bli en tjockis, titta här" (oså visar hon sej sina gigantiska-oexisterande valkar) Och så säger jag: "men ge dej nu, du är sjukt smal" "jaa jag är smal fast jag har faktiskt lite kurvor och jag har faktiskt gått upp i vikt". Som att hon vill poängtera på nåt sett att hon är smal, men att nu när hon får tag i fettet så måste hon träna bort det där, och det "måste" ju jag också!
    Men det är ju så tråkigt! Glass är mycket roligare. FY FABIAN för det här frida! Att vi ens ska behöva må dåligt över detta.
    (en annan sak idag var när våran kontaktperson på Arla kom så säger hon: "titta jag går bara upp i vikt medans du (så pekar hon på min kollega), du går bara ner i vikt" Och en sån där kommentar kan också ta död på en. Liksom, tack för att jag blev påmind en en gång över att jag INTE gått ner i vikt blääääääää)

    SvaraRadera
  6. Bäst är de dagar när personen som ler tillbaka mot en i spegeln skiter i vad alla andra tycker och tänker!!!!!

    SvaraRadera
  7. Fancy du!
    Man behöver faktiskt bara röra på sig en halvtimme om dan. Typ promenad eller dansa till favorit låtar hemma. Det räcker!!
    Sen gäller det att äta det man behöver och nån gång ibland (typ en gång i veckan) det man vill.
    Sluta nojja över träning.....
    Det är ett jävla tjatande överallt om detta tränande.....
    Faan! Jag blir så trött av att höra det.
    Koncentrera dig på att äta lite, lite bättre än du gör nu!
    Puss

    SvaraRadera
  8. Bettan, I hear you. Jag ska noja om mat istället ;-) (SKOJAR!!!!!!!)
    Lite lite bättre kan nog i slutändan göra stor skillnad som läget är nu.
    Tack för du alltid är tuff mot mig. Från dig behöver jag tough love! Speciellt när jag hamnar i mina "trotsåldersperioder", haha.
    Puss

    SvaraRadera
  9. Darling, get a bike!!! Cykla till jobbet, det är ju perfekt avstånd och verkligen strååålande väder för det ;)!!! Jag håller med den kompis, det är en kamp every day och som min kompis Reidun 65 år säger (terapeut), det är inte du som vill, det är din hjärna... vi matmissbrukers är som alkisar på mat...
    Söta söta människa! Jag är så trött på dieter, det här är liksom den sista gången för mig... life is to short, jag tar en dag i taget... Kraaam
    Alex Palex

    SvaraRadera
  10. Alex, denna gång använder sig ursäkternas drottning sig av: JAG ÄR LIVRÄDD I TRAFIKEN!!!
    (no joke!)
    Men jag tror ju också det är hjärnspöken. Och när livet flyter på så är det lättare att inte lyssna. Men när man stöter på hinder så måste man ju ha akutfixar... som man tror fixar läget. Antar det bara är att hålla andan och stå ut så länge det varar!!!
    Kraam

    SvaraRadera
  11. Förresten Alex, jag kollade in din blogg nu. OMG!!!! Plankan baby, plankan!!! Hur cool, tuff OCH stark är inte du??????????? Stolt!

    SvaraRadera
  12. Fancy!
    Dom man älskar agar man!!!!:))

    Kramar

    SvaraRadera