2009-01-22

Hälsporre - djävulens påpund!

Mitt i denna förvandling till ett mer glamouröst jag så händer detta... Jag får hälsporre (djävulens påfund). På båda fötterna! Och varje fotsteg man tar gör djävulskt ont! Så jag har investerat i ett par MBT-skor som min ortoped tipsade om. Asfula. Apdyra. Men... de fungerar!!

De flesta av dagens fotproblem beror på otillräcklig neuromuskulär stabilitet och rörelsekontroll. Minskad muskelfunktion kan leda till problem med olika felställningar och överbelastning av fötterna: nedsjunkna fotvalv, hälsporre, hammartå mm. Användning av icke fotriktiga skor, som högklackat, kan också bidraga till problem som hälsporre och hallux valgus (snedställd stortå).
MBT-sulan är konstruerad för att skapa en naturlig instabilitet. Genom elasticiteten i Masai Sensor känns fotisättningen mjuk och ”ostadig”. Kroppens muskulära balanssystem reagerar omedelbart med att stimulera viktiga muskler till att aktivt stabilisera fot- och ankelleden genom hela steget. På kontoret, hemma, på stan - vardaglig användning av MBT gör att kroppen tränar muskler, skonar leder och förbrukar mer energi medan du gör andra saker. MBT fungerar som ett träningsredskap som ger träning i varje steg.


Och som om inte det var nog har jag ett knakande/knäppande knä som kanske, men bara kanske beror på något fel på menisken. Suck... Det gäller att se det positivt. Kanske kan man få in knäppandet som en del av dansrutinen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar