2012-01-27

Back 2 zombie

Jag vet inte vad som hände. 
Eller riktigt när det hände. 
Men tröttheten har slagit till igen. 
Lamslagit mig.
Haft mig i sitt grepp i nån månad nu.
Åh energirika fridfulla sjäv, vart är du nu?
Varför lämnade du mig?

Om jag var en superhjälte skulle jag ha trötthet som mitt hemliga vapen. För den här utmattningen önskar jag inte ens min värsta fiende (om jag nu skulle ha en sån ;-)
Det är fruktansvärt att vara trött oavsett hur mycket man försöker vila. Nu har jag inte längre samma problem med att lyckats somna eller sova hela natten (sova med stängd dörr gjorde susen!). För jag kan sova i 10-12 timmar utan problem. Men jag är fortfarande trött när jag vaknar. Dödstrött! Levande död. Back 2 zombie.
Jag vet att sköldkörtelvärdena inte var bra. Men jag undrar om det är MER som spökar? Det är som jag bär omkring på en liten människa på bröstet som gör mig andfådd och gör det tungt att andas. Att tvätta håret. Gå uppför backen.
Och nej, jag bär inte omkring på panikångest eller depression.
Jag tvingas säga nej till mer saker igen.
Jag vill inte ta flera steg tillbaka. Jag trodde ju jag var tillbaka i livet.
Vad hände?

6 kommentarer:

  1. Jag kände som du väldigt väldigt länge innan jag till slut gick till en läkare. Nu, nästan ett år senare, har jag fått min diagnos efter mängder av tester och läkarbesök. Sköldkörteln var det första de kollade. Diagnosen löd Cushings syndrom. En värdelös och grym sjukdom - men med fördelen att man kan bli helt frisk! Någonting jag ser fram emot sååå jäkla mycket för det är värdelöst att gå omkring och vara utmattad hela tiden.

    Jag säger inte att jag tror att du har Cushings, men jag säger att det är värt att lyssna på kroppen när den säger att något är fel. Be din läkare om fler tester. Jag hejar på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack fina!!! Min mamma har ju Hashimoto och morfar hade också sköldkörtelproblem så det känns ju troligt att det är det. Men... syndromet du nämner är ganska träffande OCKSÅ! Jag har haft väldigt lågt kortiosolvärde vilket jag trodde berodde på att jag stressat sönder mig. Läkarna har inte direkt tagit det på allvar.
    Har du tips på bra sidor att läsa på nätet får du gärna tipsa. nu ska jag googla och läsa lite i din blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom
    Låter JÄVLIGT likt mina symptom!!!

    SvaraRadera
  4. Prata med jockis! Han har också en sjuk tröttdipp nu!!!!

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag vet inte vad du har för problem med sköldkörteln eller så men det går ju mykoplasma nu. En sjukdom som kan leda till lunginflammation för vissa. Jag har haft det flera gånger och det brukar börja så, tungandad och orkeslös. Har dragit på det hela hösten nu. Inte för att sätta griller i huvudet på dig men det kan ju vara så. :)

    SvaraRadera
  6. Tack för tips Klara. Jag har dock ingen hosta el liknande. För det brukar höra ihop va?

    SvaraRadera