2011-04-18

Rödbeteberoende

Getost och rödbetspaj
4-6 port

150 g Arla® svenskt smör
3 dl vetemjöl

2 msk vatten

Fyllning:
1 gul lök
400 g kokta rödbetor

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

3 ägg

2 dl Arla Köket® crème fraiche gourmet getost,honung,rosmarin

½ dl pumpakärnor

Gör så här: Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt vatten, arbeta ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Förgrädda pajskalet 10 min. Skala och hacka löken. Skala och klyfta rödbetorna. Fräs löken i smör och blanda med rödbetor, salt och peppar. Rör ihop ägg, crème fraiche och rödbetsröran, häll det i pajskalet. Strö över pumpakärnor och grädda i mitten av ugnen ca 25 min. Låt pajen svalna.
Länk till receptsidan här.

Chokladmuffins med rödbetor
Ca 12 st
150 g rödbetor
200 g Arla® svenskt smör
3 dl strösocker
1 ½ dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver


Gör så här: Sätt ugnen på 175°. Skala och finriv rödbetorna. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget, rödbetorna och sist mjölet blandat med bakpulver. Klicka ut smeten i en smord muffinsform eller i pappersformar. Grädda i mitten av ugnen 18–20 min.
Se receptsidan här.


Mitt "vanliga" kladdkakemuffinsrecept
100 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
Gör så här: Sätt ugnen på 175°. Grädda i 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar