2011-03-02

Svar till J om hårborttagning


Hej, jag har också PCOS och undrar hur jag ska gå tillväga för att kunna få laserbehandling.. har också mkt hårväxt i ansiktet.. skulle du kunna förklara hur du gjorde och vem/vilka du pratade med skulle jag vara jättetacksam! Tack på förhand//J
Det kanske inte är så roligt att va tjejen som ger skägget ett ansikte. Men när man öppnar sig så visar det sig ju att man inte är ensam. Att det finns fler som är lika håriga som jag.
Polycystiskt ovariesyndrom (PCO/PCOS) är en hormonell rubbning.
*oregelbunden/utebliven mens
*infertilitet, vuxenacne
*ökad behåring av manlig typ
*övervikt
*
på längre sikt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt typ 2-diabetes
*(även ätstörningar och sockersug kan höra ihop med detta). Ifall dessa/några av dessa symptom stämmer in på dig kan varningsklockorna börja ringa!! 
För att berätta min PCO-historia så hade jag misstänkt det i flera år.
Men ingen lyssnade (känns det igen?).

I somras var jag hos en "vanlig" gynekolog för att min mens var helt fucked up!
Han bekräftade mina misstankar.
Jag hade även andra symptom så han remitterade mig vidare till "Kvinnokliniken på Karolinska i Solna".
Förutom rådet att gå ner i vikt (vilket tydligen är extra svårt när man har PCO!) fick jag
"Spironolakton Nycomed" utskrivet (hämmar effekten av hormonet aldosteron och kan minska hårväxten).
Men i och med att hårväxten var det minsta av mina problem krävdes det två besök och två telefonsamtal innan läkaren verkligen HÖRDE mig och förstod mina psykiska ångest över detta.
När hon väl skrev en remiss för att få träffa en "Kurator på SESAM-mottagningen på Karolinska" gick det snabbt!
Väl där var jag beredd att slåss för rätten att bli skägglös och det gick på typ 5 minuter för henne att se problemet och godkänna mig.
Jag fick en lista på de hudterapeuter som är innehavare av certifikat för diatermibehandling i Stockholm.
Så jag får själv ringa den jag vill ha och boka in besök.
På första besöket tar jag med min skriftliga remisss.
Den gäller för ett år (antar de hoppas håret ska vara borta efter flera behandlingar då).
Det kostar 70 kr per gång. Eller är kostnadsfritt om man har frikort.
Mitt bästa råd i allt det här är att stå på sig. Eller att ORKA STÅ PÅ SIG.
Det är så lätt att bli avfärdad när man inte har all kunskap själv.
Om din läkare inte lyssnar be om att få träffa någon annan som kan ta beslut!
Hoppas du/ni är lite klokare...
Kram skäggiga damen

PS: Ni andra som också har samma håriga dilemma får gärna ge era tips/synpunkter på det här.

8 kommentarer:

  1. åh, så himla bra att du bloggar om det här! jag har inte riktigt velat ta upp ämnet i min blogg än.. men kommer väl troligtvis göra det så småningom. de flesta pcossymptom tas ju inte på allvar. det är inte så lätt att få en "normalhårig" person att förstå vad man menar när man säger att man har mycket hår på kroppen liksom. jag har mest fått svar som "ja det kan vara jobbigt med hårväxt när man är tjej". tror få förstår vidden av det.

    jag ska nog också försöka få remiss för hårborttagning. jag betalade mina behandlingar själv och hade inte råd att slutföra. var tyvärr dum och avslutade min hormonbehandling under en period också och fick då tillbaka en hel del hår. (så jag kan inte nog betona vikten av att medicinera samtidigt som man lasrar!) ska ta ett snack med min nya gynekolog som verkar hur bra som helst och se om hon kan hjälpa mig.

    kram! /apan

    SvaraRadera
  2. Tack B (la precis upp ett inlägg till ;-)
    Jag fattar om man inte vill gå ut med detta håriga problem. För det innebär ju att alla vet om det och också kommer att SYNA en för att SE hårstråna = stress!
    Mina ben är ju hårigare än en karls. Men det syns ju inte... om jag inte vill visa (i underhållningssyfte ;-)
    Du borde ju verkligen kunna få remiss! Stå på dig!
    För ett skäggfritt 2012!!!!! (ja jag vågar jinxa, det är ju inget nyårslöfte!)

    SvaraRadera
  3. jag har provat diatermi, om man e känslig så kan d ge ärr samt att man efteråt har märken ett tag, det gör ont och tar tid men det är effektivt. Nu på måndag ska jag prova ELOS IPL återkommer med info.
    mvh lie

    SvaraRadera
  4. Jag är så glad över att du kan få hjälp til det Frida. Kan du fråga dom hur det fungerar med ljusa hår?
    Jeg har en massa hår, hälften är svarta och så har jag tjocka vita hår. Men jag har hört att man inte kan få behandlat ljusa hår. Så om jag betalar för laser så kan jag bara få bort hälften.

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för ditt svar, skönt att se att det finns hjälpsamma o bra människor där ute :)!
    //Julia

    SvaraRadera
  6. Hoppas det löser sig för dig Julia.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag är också en hårig och luden jänta.Idag var jag hos gynn och blev undersökt för PCO, hon hittade inga cystor (pust, tack och lov!) men mitt blod hade förhöjt testosteronvärde och jag är lika hårig för det. ÖVERALLT finns det massor och för mycket hår. Hon rekommenderade att jag skulle äta Diane/ ppiller.Men jag är starkt emot,samtidigt som jag vill ha bort äckelhåret...
    Har ni erfarenheter av Ppiller? Läste också att spironlakton och andorcur som inte ör hormonpreparat kunde fungera.. har ni erfarenheter av dessa??

    Usch, vilket dilemma... Vill bara blir fri, kvinnlig och SNYGG hur svårt kan det vara, jo JÄVLIGT svårt tydligen. åh.
    Tack för att du delar med dig öppet om detta jobbiga.
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  8. Den engelska dokumentären om en burleskdansare? vad är det för spännande??7
    /Cissi

    SvaraRadera