2011-01-08

Jag är med boll!

Min kropp begränsar mig. Inte bara för att jag är tjock. Utan många saker som jag trott BARA beror på min övervikt (för det är ju nästan alltid det läkarna säger) visade sig ha andra bidragande faktorer.
Mtt sjukgympabesök visade att kroppen är i värre kondition än vad jag trott. Oavsett hur jag nu fick problemen så har min hälsporre och mitt opererade (men fortfarande knakande knä) gjort att jag går och står fel. Det är inga muskler som vill jobba på högra sidan av vänstra knät. Mina hälsenor är spända.
Det finns alltså orsak till min ovighet och vinglighet!
Dessutom trodde hon att jag har uttrampade ”fettkuddar” under hälarna. Va fan!!! Enda stället jag inte har fett är där jag behöver det!!!
Hon trodde att gjutna ilägg i skorna skulle vara bättre för mig än mbt-skor (hoppas, min plan är ju att kunna ha ”vanliga” skor i år).
Så i slutändan ett bra besök. Även om det känns lite jobbigt att behöva veta att man måste jobba med kroppen på allvar nu! Men nu ska jag ”hela kroppen”!
Vi börjar med lite enkla övningar hemma...

3 kommentarer:

  1. i know the feeling. jag låg hemma nästan hela december med galna ryggsmärtor som troligtvis är orsakade av mina dåliga fötter (hyperpronation), allt för svankiga rygg och övervikt i kombination med de snabba temperaturväxlingarna. nu är det projekt "få igång kroppen" som gäller. jag ska tydligen också fixa ordentliga gjutna inlägg för att fixa till hur jag står och går. så himla trist att behöva tänka på det hela tiden nu. hur man står och går och göra små miniövningar flera gånger om dagen. suck..

    SvaraRadera
  2. Ja, jag skulle också prova med gjutna inlägg nu. Men det ser jag nästan fram emot. Iaf om det betyder att jag kan få gå i någorlunda coola skor och inga gunga fram med mina töntiga mbt-skor.
    Vi får peppa varandra!!!! Bara två timmar kvar på jobbet... sen hem och rulla boll framför tv'n igen! Åh så kul ;-)

    SvaraRadera
  3. haha, rulla boll verkar ganska skönt dock ;p. jag ska spänna magen och stretcha nån muskel i höften som jag aldrig hittar.. önskar jag kunde fått typ massage på recept eller något annat pleasurable.

    SvaraRadera