2010-10-27

Dagens inspiration

Dansstegen sitter. Jag promenerar så mycket jag bara kan (och gillar det så mycket att jag ser fram emot att festivalen är över så att jag inte känner tidspressen att komma hem och sätta igång pysselfabriken). Så livet mot 3.0 ÄR i rörelse! Någon som verkligen har gjort en resa är Stockholmspinglan Maria.
Jag tog det extremt lugnt i TV-soffan (utan att pimpa något burleskt litet tygstycke med paljetter samtidigt) och tittade på när Maria åkte till Hollywood för att komma i form med Anna Anka. Jag visste att jag skulle bli rörd i och med att programmet handlar om nån jag känner, men jag hade ingen aning om HUR berörd jag skulle bli (jag hade snarare trott att jag skulle bli gaaaalen på ankan). Men programmet gick rakt in i mitt hjärta. För programmet hade kunnat handla om mig. Hade jag inte ryckt upp mig de senaste dagarna hade det känts som någon ryckt undan mattan på mig. Jag kände igen så mycket i mitt eget beteende (kanske därför jag och Maria ”klickade” på en gång). Varför trycka i sig nån form av onyttigheter nästan varje dag (mer än att det är gott ;-)?!? Vad är det egentligen man inte vågar känna? Jag kände lite avundsjuka blandat med mycket pepp när jag tittade. Men känslan av att "kan hon så kan jag" blev allt starkare. På TV3:s hemsida kunde man läsa:
Hennes kropp och kondition är som en 60-årings på grund av hennes frosseri och obefintliga tränande. Anna tar fram ett specialdesignat kost- och träningsprogram för Maria. Men det går trögt. Riktigt trögt. Maria klagar och gråter mer än hon svettas under träningen och Anna blir minst sagt irriterad. Har Maria verkligen vad som krävs för att starta ett helt nytt och hälsosamt liv?
Ja. Det hade hon. Det har hon. Och därför är HON min största inspirationskälla just nu. Det krävs mod att erkänna sanningar för för sig själv, tänk då att göra det inför hela svenska folket!?! Och inte ha en aning om hur det kommer att vinklas (med ovanligt stor respekt tycker jag som ju tidigare jobbat med TV). Och känna pressen att prestera. Jag gissar att hon redan var van vid att göra sig själv besviken (man är ju ofta det när man försöker gå ner i vikt och misslyckats gång på gång) men nu hade hon ju också ankan och alla andra som hon visste skulle sitta bänkade och kolla på programmet. Vilken resa! Och vilken insikt att få massa redskap och utifrån dem komma fram till vad som funkar för henne.
Och att hon mitt i detta livskaos träffade the love of her life (han tyckte om henne som hon är) och nu ska lämna Stockholm -sitt nickname till trots- gör bara saken ÄNNU bättre! En fin karl (och en familj på köpet!) och en hälsosammare livsstil! Glöm Hollywood – världen ligger för dina fötter baby!

Bilder lånade från TV3 och Marias privata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar