2010-10-21

Artikel på Allt Om Stockholm

”Folk är trötta på modellkroppar”, säger Pepper Potemkin. Här uppträder hon med burlesktruppen ”The Amazing Knicker Kittens”.
Foto: Amanda Månsson

Striptease med fokus på tease

Glamourösa shower, tävling i tuttsnurr och afternoon tease. Nu får Stockholm sin första årliga burleskfestival.
– Det är en dröm som har förverkligats. Det ligger mycket planering bakom festivalen, säger Pepper Potemkin*. Hon ingår i Sveriges första burlesktrupp ”The Amazing Knicker Kittens”, som står bakom arrangemanget.
När de drog igång för fem år sedan var det få svenskar som visste vad burlesk var. Att ordna en fyradagarsfestival då var helt uteslutet.
– Det hade inte fungerat. Det hade bara varit vi som kommit dit, säger Pepper med ett skratt.
Det var när burleskdansösen Dita von Teese gifte sig med Marilyn Manson som burlesken kom in i ”det vanliga rummet”, enligt Pepper.
– Det är först nu som intresset börjar vakna på riktigt. Folk är trötta på modellkroppar och vill ha riktiga kvinnor. Vi har kämpat för det här i många år. Nu börjar det dyka upp småklubbar och communitys för burleskfantaster.
Varför håller du på med burlesk?

– Varför inte?! Det är helt fantastiskt. Jag har fått en otroligt bra självkänsla och älskar min kropp ännu mer sedan jag började. Inom burlesken finns det inget konstigt med att visa sig naken trots att man är kurvig eller tjock. Burleskartister har en fantastisk utstrålning. Det var den jag lockades av.
Vad är skillnaden mellan striptease och burlesk?

– Burlesk är striptease med fokus på tease. Vi klär inte av oss helt nakna utan lämnar det sista till fantasin. Och vi jobbar mycket med humor. Jag har till exempel ett nummer där jag är utklädd till en hummer, hur sexigt är det?, säger Pepper och tillägger att burlesk visst kan vara sexigt men att det inte är där fokus ligger.
Kan man vara feminist och samtidigt visa sig naken på scen?

– Det är inga konstigheter. Burlesken har hjälpt till att ta bort tabun kring kvinnors sexualitet.
Octbooberfest” är en punkt på programmet, berätta!
– Oktober är ju den månad som Rosa bandet gör sin insamling mot bröstcancer. Vi kände att vi ville slå ett slag för insamlingen. Därför har vi ordnat ”Tassel-SM”, en tävling i att snurra på tuttoffsar. Varje kandidat har sin egen insamlingssida på nätet.
Finns det inte risk att tuttoffsen flyger iväg?
– Det har inte hänt mig iallafall. Men de gånger jag sett det hända har det varit ganska roligt. Ett tips är att inte smörja med glitterlotion på vårtgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar