2009-05-13

Texten i Topphälsa



Glitter, fjäderboa och höga klackar. Låter kanske inte som den självklara vägen till att bli stolt över sin kropp, men för Frida Nordin blev det precis så. En kurs i burlesk dans, en lättklädd showform med sång och stripteasedans, blev startskottet till att äntligen börja gilla sin kropp.
- För första gången tillåter jag mig själv att ta plats, leka och visa upp en helt annan sida av mig själv. Och jag inser nu att det aldrig varit något fel på mig, utan att jag varit min egen hårdaste kritiker. Det är en enorm livsinsikt som jag fått - och en roligare livsstil, säger Frida.
Hon har alltid hatat att göra bort sig, men nu utmanar hon sig själv på ett sätt som hon aldrig tidigare trott var möjligt. Frida tackar burlesken för att hon numera är stolt över sina former och vill klä sig i tajta, kvinnliga kläder som framhäver dem. Så har det inte alltid varit. Hon har haft ätstörningar och jobbat med sig själv i terapi. Men så kom burlesken in i hennes liv.
- Jag såg en dokumentär om tjejer med dåligt självförtroende som fick prova burlesk. De fick lära sig att dansa med glittriga klänningar, fjäderboa och höga klackar. Efter det anmälde jag mit till en nybörjarkurs.
- Väl i lektionssalen höll jag på att kräkas av nervositet. När danslärarinnan sa att vi skulle titta oss själva i ögonen vek jag undan med blicken för jag skämdes och kände mig löjlig.
Efter hand fick tjejerna som var i olika åldrar lära sig ett nummer som de skulle framföra i grupp. Nu går Frida fortsättningskursen där målet är att uppträda med ett eget nummer inför publik.
- Att visa upp mig lättklädd på scen känns jätteläskig. Men jag är inte rädd att bli negativt bedömd för mitt utseende utan mer orolig att komma av mig.

Har då burlesk något med porr att göra?
- Absolut inte! Som burleskartist ska man inte vara vulgär, utan flörta och vara förförisk med glimten i ögat. Vissa tar inte ens av sig kläderna utan nöjer sig med att sensuellt blotta en axel eller en vrist. Jag gör det här för min skull. Det är en egokick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar